Leffafriikin unelmapalvelu

Leffafriikin unelmapalvelu

Tilausvideoita katsotaan aina vain enemmän, ja tässä oululaisyritys näkee markkinaraon. Valossa Labsin esimerkki osoittaa, että tutkimus luo liikeideoita.

Mikä olikaan se Oscar-palkittu elokuva, jonka alussa muisteltiin Stefan Zweigin kirjailijantyötä, vaikka itse elokuva käsitteli aivan muuta? Kokeillaan, osaako whatismymovie.com auttaa. Hakupalveluun sanotaan ääneen tai kirjoitetaan sanat ”Stefan Zweig writer”, ja löytyneiden osumien kärjessä on etsimämme elokuva, The Grand Budapest Hotel. Tarjolla on lisäksi linkki sivustolle, josta elokuvan voi vuokrata.

Valossa Labsin teknologia löytää videosisältöjä tällä tavalla, ei vain elokuva- tai tekijänimen mukaan vaan myös videon sisältöä kuvaavien avainsanojen perusteella. Hakupalvelu voi auttaa, jos etsit tietyn aihepiirin elokuvia, mutta et tiedä nimiä.

Valossa Labs Oy luo videoanalyysiteknologiaa, joka tunnistaa videoista niiden syväsisällöt, kertoo toimitusjohtaja Mika Rautiainen. Teknologia hyödyntää muun muassa kuvantunnistusta ja konenäköä.

– Syväsisältöä on kaikki, jonka ihminen kuulee ja näkee, mutta ei löydä hakukoneilla, kun sitä ei ole indeksoitu – käsitteet, rakennukset, maisemat, ihmisten vaatteet ja vuorosanat…

Asiakkaiksi yritykset

Netistä ilmaiseksi löytyvä whatismymovie.com on demoversio. Maksavia asiakkaita etsitään palveluntarjoajista, jotka myyvät kuluttajille tilausvideoita. Yritys uskoo älykkäille hakupalveluille olevan markkinoita, sillä elokuvien katselu netin kautta lisääntyy. Mitä paremmat hakutulokset, sitä enemmän palveluntarjoaja myy elokuvia.

– Mahdollisia asiakkaita ovat tietoliikenneoperaattorit, maksu-tv, laitevalmistajat, videonvälittäjät tai sisällöntuotantotalot kuten Disney ja Universal, luettelee Rautiainen.

Valossa Labs perustettiin viime vuonna. Yhdeksänhenkinen yritys tähtää kasvuun ja on pärjännyt hyvin erilaisissa pitchauskilpailuissa.

– Pieni yritys saa asiakkaita verkostoitumalla. Kilpailujen osallistujat kertovat toisistaan eteenpäin, ja kaikki hyötyvät.

Valossa Labsin pääkonttori ja kehitystiimi ovat Oulussa, mutta toiminta on maailmanlaajuista. Kalifornian Piilaaksoon perustettiin toimipiste heti alkuun. Yhdysvalloissa kielialue on suuri ja mediapalvelut kehittyvät nopeasti. Nyt yritys hakee asiakkuuksia ja tutustuu erilaisiin liiketoimintakulttuureihin.

– Olemme Piilaaksossa mukana yhteisössä, jonka kautta saamme verkostoja ja johon päästäkseen yrityksellä täytyy olla uskottava tuote.

Oulun yliopisto kasvualustana

Valossa Labsin perustajatiimi kasvoi Oulun yliopistossa. Mika Rautiaisen ohella kaksi muutakin yrityksen työntekijää on tekniikan tohtoreita, ja yritysidean juuret ovat Rautiaisen omassa multimedian tutkimuksessa. Kaupallistamista kehitettiin Tekesin rahoituksella. Insinöörien lisäksi hankkeeseen tuli mukaan liiketoiminnan asiantuntijoita, joilla on aiempaa kokemusta yrittämisestä.

– Minua motivoi ajatus, että yliopistoissa kertyvää tutkimusosaamista ja -tietoa saadaan käytännössä hyödynnetyksi. Nyt paljon tietoa jää laitosten seinien sisälle, Rautiainen sanoo.

Ensimmäiset kaksi vuotta yritys kulkee Rautiaisen mukaan kasvupolkua. Lisää tekijöitä palkataan kasvun myötä.

– Tuotekehitystiimiin tarvitsemme korkeasti koulutettuja osaajia, jotka kehittävät esimerkiksi tekoälymenetelmiä ja skaalautuvia järjestelmiä. Avainasia on kasvu.

Pirkko Koivu

Tietoa mahdollisista asiakkaista

Leadfeeder tähtää maailmanlaajuiseen kasvuun myynnin ja markkinoinnin työkalulla, joka kertoo, mitkä yritykset käyvät oman yrityksesi kotisivuilla ja mitä ne siellä tekevät. Tietoa voi hyödyntää myynnissä eli yritys voi ottaa yhteyttä potentiaaliseen asiakkaaseen oikeaan aikaan. Tiedonhaussa hyödynnetään Google Analyticsin seurantapalvelua, mutta sitä yksilöidymmin.

Vuonna 2012 perustetussa helsinkiläisyrityksessä on seitsemän työntekijää, ja tänä vuonna rekrytoidaan sijoittajien ja Tekesin tuella noin 15–20 henkilöä lisää. Etätyötä on luvassa paljon, kertoo Head of Partnerships Jaakko Paalanen Leadfeederistä.

– Joukkoon halutaan kansainvälisiä, startup-henkisiä ihmisiä, joilla on toimenkuvasta riippuen teknistä tai markkinoinnin osaamista.

Paljonko vettä kasveille?

Soil Scoutin kehittämä pieni maahan upotettava anturi auttaa vähentämään maatalouden kasteluveden käyttöä ja optimoimaan lannoitusta. Laite välittää langattomasti tietoa esimerkiksi saven tai mullan olosuhteista kuten kosteudesta ja lämpötilasta ja toimii jopa neljän metrin syvyydessä: kun useampia antureita sijoitetaan peltoon, se on käytännössä yhteydessä nettiin.

Antureita voidaan käyttää myös esimerkiksi golfkentillä sekä kompostimassan, betonirakenteiden tai patovallien kosteuden mittaamiseen. Vuonna 2013 perustettu nelihenkinen yritys tähtää kansainvälisille markkinoille.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*