Nopeus valttia some-työnhaussa

Nopeus valttia some-työnhaussa

Sosiaalisen median eli somen merkitys rekrytoinnissa kasvaa koko ajan. Oikein käytettynä se on arvokas apuväline työnhaussa. Toisaalta somemöhläys voi pilata hakijan mahdollisuudet.

UP Partners Oy:n uravalmentaja Johanna Tuutti kertoo, että somessa ja digitaalisessa työnvälityksessä nopeus on valttia. Avointa työpaikkaa kannattaa hakea heti sen avauduttua.

– Työnhakua voi tehostaa somen avulla monella tavalla sen mukaan millaiset verkostot on rakentanut ja miten monipuolisesti seuraa yritys-. yhteisö- ja työelämäuutisia sekä työpaikkapalveluja.

Työnantajalle some nopeuttaa ja helpottaa työntekijän löytämistä ja vähentää rekrytointikuluja.

– Työnantajat kilpailevat osaajista, jotka eivät ehkä hae juuri nyt töitä. Työnantajan on oltava siellä missä parhaat osaajat viettävät aikaansa eli sosiaalisessa mediassa.

”Älä ole itsekäs hölösuu”

Johanna Tuutti ohjeistaa kiittämään kutsuista toisten kontaktiverkostoihin sekä jaetusta hyödyllisestä tiedosta. Hän kehottaa arvostamaan toisten ihmisten näkemyksiä.

– Jaa itsekin fiksuja ajatuksia, joista on hyötyä verkostoillesi. Voit erottua hyvällä tavalla muista rajoittamalla somepäivitystesi määrää ja nostamalla laatua hyvin muotoilluilla teksteillä ja huolellisesti otetuilla kuvilla.

Käyttäytymissäännöt somessa ovat samat kuin viestinnässä kasvokkain.

– Älä ole itsekäs hölösuu vaan tunneälykäs ja myötätuntoinen. Kuuntele enemmän ja puhu vähemmän. Ajattele mitä sanot, ennen kuin avaat suusi.

Kannattaa kiinnittää huomiota siihen, millaisen mielikuvan sosiaalisen median profiilit antavat käyttäjästä.

– Mukavaa ihmistä autetaan.

Kaikkea ei kannata julkaista

Mokaaminen sosiaalisessa mediassa on helppoa. Johanna Tuutti ei suosittele jakamaan vähäpukeisia otoksia tai biletyskuvia. Niiden poistaminen jälkikäteen ei ole helppoa.

– Harkitse kielteisten tunteiden tuuletusta. Älä kiroile, hauku ja suolla vihapuhetta ellet halua luoda itsestäsi valittajan mielikuvaa verkostoillesi ja heidän verkostoilleen.

Tuutin mukaan sairauksien kuvaaminenkaan ei kannata, jos halua antaa työnantajalle työkuntoisen ammattilaisen vaikutelman. Koko yksityiselämän avaava julkinen Facebook-profiili on huono ajatus.

– Haluatko kaikkien tietävän sinusta kaiken? Vai haluatko mieluummin suojella omaa ja läheistesi yksityisyyttä?

Tuutti kehottaa katsomaan, mitä tuloksia oman nimen kirjoittaminen Google-hakuun antaa.

– Voit pyytää myös kaveria katsomaan hakutuloksia potentiaalisen työnantajan silmälaseilla. Näihin asioihin voi itse vaikuttaa käyttäytymisellä ja yksityisyyttä koskevilla päätöksillä.

Tärkeimmät kanavat

Johanna Tuutin mukaan kannattaa määritellä viisi tavoiteyritystä ja katsoa, löytääkö niiden työntekijöiden houkuttelu -sivun ensisijaisesti Linkedinistä, Facebookista tai molemmista.

– Linkedinin avulla voi hakea työtä monin tavoin julkisesti tai yksityisesti. Ensimmäinen työvaihe on rakentaa tai vahvistaa ammattimainen henkilöprofiili ja sen käyntikortti, esittelypuhe, työkokemukset, -näytteet sekä suosittelut.

Tuutti ohjeistaa rakentamaan kontaktiverkostoa henkilöstöammattilaisiin, rekrytointiasiantuntijoihin ja suorahakuyrityksiin.

– Vahva profiili markkinoi sinua kansainvälisesti silloinkin, kun nukut.

Tuutti kertoo, että yhä useammalla varsinkin palvelualan yrityksellä on Facebookissa työpaikkapalveluosio.

– Lisäksi esimerkiksi Oikotiellä ja Duunitorilla on Facebook-sivut, joita tykkäämällä saat päivitysvirtaasi uudet avoimet työpaikat. Vanha mutta toimiva keino on kertoa Facebook-kavereille, että etsii töitä. Ystävät ja tukijoukot auttavat mielellään.

Twitter on Tuutin mukaan helppokäyttöisimpiä sosiaalisen median palveluja, koska henkilöesittely on niin lyhyt. Myös Twitterissä voi seurata reaaliajassa avointen työpaikkojen virtaa esimerkiksi hashtageilla #työpaikat, #palvelu tai #rekry.

– Harkitse muiden kanavien käyttöä ammattisi ja toimialasi mukaan. Jos haluat rakentaa vahvaa ammatillista brändiä, niin hyödynnä myös bloggaamisen ja vloggaamisen mahdollisuudet. Visuaalisilla aloilla hyviä kanavia ovat Instagram ja Pinterest.

UP Partnersin urapalvelujärjestelmän opaskirjastosta löytyy monipuolinen valikoima opasvideoita ja tietopaketteja. Ne auttavat muun muassa muotoilemaan osaamisensa sanoiksi ja hakemuksen visuaalisesti selkeäksi.

Linkediniin erikoistuneelta Tuutilta saa apua korkealaatuisen henkilöprofiilin rakentamiseen ja pitämään huolta ammatillisesta verkostosta ja maineesta erityisesti Linkedinissä ja Twitterissä. Henkilökohtaista valmennusta ja neuvontaa saa puhelimitse ja Skypessä.

Antti Halonen

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*