Young Woman Discussing Problems With Counselor

Tiivistä itsesi kahteen minuuttiin

Hissipuhe eli pitsaus on osaamisen myyntiä ja markkinointia. Työpaikkaa metsästävän pitää tiivistää kilpailuetunsa kahteen minuuttiin.

Työnhaku on myyntiä. Oma osaaminen, kokemus, persoona ja hyödyllisyys paketoidaan ja tarjotaan hopealautasella parasta osaajaa etsivälle työnantajalle.

Miten suomalainen työnhakija oppii myyntitykin niksit, jos esiintyminen pelottaa?

– Kannattaa käydä epämukavuusalueella. Moni sanoo, ettei pidä esiintymisestä ja että itsensä kehuminen on vaikeaa. Kun tämän yli pääsee, on jo pitkällä, UP Partnersin uravalmentaja Susan Calonius sanoo.

Hän on vuodesta 2009 valmentanut työnhakijoita löytämään sopivia työpaikkoja.

Sisältö edellä

Hissipuhe on työnhakijan markkinointipuhe työnantajalle. Se on lyhyt eli siinä mennään suoraan asiaan.

– Ammatillinen osaaminen ja miten se hyödyntää työnantajaa tuodaan esille jo ensimmäisessä lauseessa. Ikä, asuinpaikka tai koulutustausta jätetään pois, Susan Calonius sanoo.

Jos työkokemusta on vähän, osaamista voi todistaa opiskeluilla, harrastuksilla tai luottamustehtävillä. Seitsemän vuotta juniorilentopalloilijoiden valmennusta on osoitus esimies- ja organisointitaidoista.

Persoonallinen tarina on työ- ja koulutushistoriaa tärkeämpi. Se erottaa hakijan massasta ja jättää työnantajalle muistijäljen. Calonius voi käyttää alla olevaa esimerkkiä omana 10 sekunnin hissipuheenaan:

– Koulutukseeni tuli 55-vuotias mies, joka sanoi, ettei työllisty millään. Minun avullani hän sai viikossa vakituisen työpaikan.

Faktat esiin

Hissipuheessa asiat kerrotaan tiiviisti faktoina ilman taustoja. Puhe päätetään kuulijalle osoitettuun kysymykseen, johon ei voi vastata kyllä tai ei.

– Kysymyksellä tavoitellaan vuorovaikutusta. Hyvä esimerkki on kysyä, mitä kuulija haluaa kuulla lisää.

Kun hissipuheen sisältö on selvillä, voi tehdä videon nähdäkseen, miltä esiintyminen näyttää. Itselleen ei saa olla liian ankara!

Video kannattaa näyttää kavereille tai perheenjäsenille, jotka voivat antaa parannusehdotuksia.

Susan Calonius neuvoo, että perussiisti ja asiallinen pukeutuminen ja muu olemus riittävät.

– Konservatiiviseen yritykseen tai toimialaan sopii neutraali esiintyminen, kun mainosalalle pyrkiessä voi päästää luovuutensa esille.

Innostuessaan ja jännittäessään ihminen usein puhuu liian nopeasti. Videointi ja muiden arviot ovat tässäkin kullanarvoisia.

– Murre korostaa persoonallisuutta ja on siksi hyvä asia, Calonius huomauttaa.

Mitkä ovat hissipuheen sudenkuopat?

– Vaikka kuinka innostut, älä puhu yli kahta minuuttia. Älä luettele CV-tietoja vaan nosta sieltä vain kuulijaa kiinnostavat asiat. Jätä pois perushenkilötiedot ja latteudet kuten ”olen iloinen, innovatiivinen ja sosiaalinen”. Keskity vahvuuksiin, äläkä kerro, mikä kokemus tai ominaisuus sinulta puuttuu.

– Työtä etsivän on oltava liikkeellä, verkostoiduttava ja olla aina valmis kertomaan itsestään. Koskaan ei voi tietää, missä törmää tulevaan työnantajaansa, Calonius tiivistää.

Jukka Nortio

Viisi vinkkiä hissipuheeseen

  1. Mieti, kuka on kuulija ja räätälöi puheesi hänelle.
  2. Tunnista, kuka olet ammatillisesti, mitkä ovat vahvuutesi ja mitä tarjoat juuri tälle kuulijalle.
  3. Erotu massasta koukuttamalla kuulija tarinalla.
  4. Tiivistä sanottavasi alle kahteen minuuttiin, mielellään 30 sekuntiin.
  5. Päätä puheesi kysymykseen kuulijalle ja avaa ovi keskustelulle.

Anna palautetta paperilehdestä!

pro_3-2016_kansi_lev_320px

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*