Tunne sisäinen somesi

Tunne sisäinen somesi

Miten kommunikaatio muuttuu asiantuntijatyössä? Esittelemme yritysviestinnän kahdeksan nousevaa trendiä.

Kuinka moni tykkää ideastani?

Ihmiset pitävät vapaa-aikanaan yhteyttä helppokäyttöisillä, houkuttelevilla ja hauskoilla viestintävälineillä. Miksi työelämän yhteydenpidon pitäisi olla kömpelöä, ärtymystä herättävää ja tylsää?

Sosiaalisesta mediasta tuttujen ominaisuuksien ottaminen mukaan yritysten intranetteihin on yleistymässä. Kun henkilöstöllä on mahdollisuus kommunikoida keskenään käyttöliittymillä, jotka muistuttavat Facebookia tai Twitteriä, työtyytyväisyys ja sitoutuneisuus työyhteisöön lisääntyvät.

Lankapuhelimet museoon

Joillakin työpaikoilla käytetään vielä lankapuhelimia. Todennäköisesti näidenkin yritysten asiantuntijat ovat jo siirtyneet käyttämään omia mobiililaitteitaan – yrityksen IT-osasto tulee sitten joskus perässä.

Nuoremmat työntekijät eivät edes osaa käyttää lankapuhelimia, ja on vaikea keksiä, miksi heidän pitäisi sitä vielä opetella. He ovat paremmin hyödyksi opastaessaan vanhempia polvia mobiilimaailman mahdollisuuksiin.

Tule ja tuo omat työkalusi

Palaverit ja neuvottelut käydään nykyään periaatteella Bring Your Own Device (BYOD). Henkilö, joka tulee paikalle vihkon ja kynän kanssa, on auttamatta sivustakatsojan asemassa. Muut läsnäolijat päivittävät tietojaan jatkuvasti omilla mobiilivälineillään.

Aikaisemmin palaveri saattoi päättyä siihen, että joku osanottajista lupaa tarkistaa jonkin yksityiskohdan palattuaan työpaikalleen. Nykyään, kun kaikilla on mukanaan tehokas pienoistietokone, tällainen ehdotus vaikuttaa oudolta.

Jokaiselle oma palaveripaikka

Tehokkaan tiimin ei enää tarvitse kokoontua yhteiseen tilaan. Palaveritilat ovat yhä useammin virtuaalisia. Jokainen voi osallistua tapaamiseen sellaisesta ympäristöstä, jonka kokee itselleen hedelmällisimmäksi.

Bring your own device -periaate koskee myös ryhmätyöskentelyä. Yhdistävä tekijä on virtuaalinen tapaamispaikka, mutta jokainen voi käyttää osallistumiseen haluamaansa laitetta. Yksi käyttää pöytäkonetta, toinen tablettia ja kolmas älypuhelinta.

Chattaile kanssani

Puhelin ja sähköposti eivät ole riittävän nopeita kommunikaatiovälineitä, kun pitää ratkoa äkillisiä ongelmatilanteita. Tämän vuoksi monet sosiaalisesta mediasta tutut kanavat on otettu käyttöön yrityksissä. Erilaiset chattialustat ja videokeskustelut sekä tiedostojen ja ruutunäkymien jakaminen ovat arkipäivää.

Chat-yhteydenpito on nopeampaa, sujuvampaa ja huomaavaisempaa kuin esimerkiksi sähköpostikeskustelu, jossa pikkuasioita koskevat viestit jäävät tukkimaan vastaanottajan sähköpostiarkistoa tehden tärkeän tiedon löytämisestä entistä vaikeampaa.

Videokokouksen paluu

Videokokouksia ja -neuvotteluita järjestettiin jo 1980-luvulla. Ne ovat jälleen nousseet suureen suosioon, mutta toimintatapa on uusi. Jos kokoushuoneita käytetään tähän tarkoitukseen, ne ovat yleensä virtuaalisia.

Ennen neuvottelijat koottiin yhteen tiloihin, jonne oli järjestetty kuvauskalusto ja tietoliikenneyhteydet. Nykyisin lähdetään siitä, että jokaisella on tarvittava kalusto aina mukanaan. Yksi kokouksen osallistujista voi olla toimistolla, toinen lentokentällä ja kolmas asiakkaan luona.

Mitä mieltä laitteet ovat?

Erilaiset laitteet ovat pitkään olleet yritysten palvelijoita, mutta nyt ne liittyvät keskustelun osapuoliksi.

Merkittävimpiä liikemaailman kommunikaatiotrendejä on esineiden internet. Tietoverkkoon liitetyt laitteet välittävät reaaliaikaista tietoa, jota asiantuntijat voivat käyttää sekä arkityössään että kehityshankkeissa.

ICT-kulut kasvavat

Vaikka yritysten tarvitsee investoida yhä vähemmän kiinteisiin laitteisiin, kommunikaatiotekniikan lisääntynyt käyttö kasvattaa silti ICT-kustannuksia. Kilpailussa mukana pysyminen luo painetta siihen, että käytettävät ohjelmistot ja kanavat ovat aina viimeistä huutoa. Lisäksi käytettävien kommunikaatiokanavien jatkuva lisääntyminen kasvattaa tietoturvaratkaisujen tarvetta.

Yritysten kannattaa pohtia, ovatko kaikki ostetut viestintäpalvelut tarpeellisia. Onko käytössämme päällekkäisiä viestintäkanavia – voidaanko jostakin luopua?

Risto Paananen

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*