Uskalsin vaihtaa alaa, koska olen pro

Uskalsin vaihtaa alaa, koska olen pro

Tykkäsitkö kuvasta Pron verkkosivuilla? Teitkö testin Pron Facebook-seinällä? Elli Ravantin kädenjälki näkyy nyt liiton viestinnässä.

Muutama vuosi sitten Elli Ravantti työskenteli ict-alan yrityksen asiakaspalvelussa ensin puhelinmyyjänä, sitten asiakaspalvelijana ja kouluttajana. Alalla tehdään työtä kovassa kiireessä. Jokaisen työvaiheen voi numeroida excel-taulukkoon ja kellottaa sekunnilleen.
– Kiireessä korostuu, että esimiehillä pitäisi olla hyvät esimiestaidot, jotta ihmiset jaksavat töissä. Ongelmat kertautuvat: kun yksi väsyy, muut tekevät enemmän ja pahoinvointi leviää helposti työyhteisössä.
Pääluottamusmiehenä Ravantti halusi yhdessä työsuojeluvaltuutetun kanssa näyttää päälliköille ja johdolle, miten paljon tuottavampia ihmiset ovat, kun töissä on kivaa.
Kipinä luottamustehtävään syttyi palkkaus- ja pisteytysasioista, joita kukaan ei tuntunut hoitavan.
– Ryhdyin sitten itse selvittämään asiaa.
Elli Ravantin filosofian mukaan mikään ei tule automaattisesti tai odottamalla, vaan itsekin on pidettävä puolensa ja kiinni siitä, mitä on sovittu työehtosopimuksessa.
– Se ei ole riitelyä ja hankalana olemista, se on vain oikeudenmukaista. Työpaikalla pitää olla ihminen, joka tietää, miten asioiden pitäisi olla.

Etsin itse koulutuksen

Pari vuotta sitten yritys lakkautti toimipisteensä, ja Elli Ravantti jäi ilman töitä. Viestintä ja markkinointi ovat aina houkutelleet, joten hän hakeutui työvoimatoimiston kautta sosiaalisen median markkinointikurssille.
– Etsin kurssin itse ja hain sen jälkeen tietoa oppisopimuksesta. Mahdollisuuksia löytyi, kun olin aktiivinen.
– Toisaalta, mistäpä työvoimatoimisto olisi tiennytkään, että minua kiinnostaa edunvalvonnan ja verkkomarkkinoinnin yhdistelmä, kun en ehkä itsekään tiennyt, hän hymähtelee.
Tänä keväänä 27-vuotias Ravantti suorittaa markkinointiviestinnän ammattitutkinnon. Hän nauttii siitä, että voi Pron viestinnässä yhdistää edunvalvonnan ja visuaalisen viestinnän.
– Markkinointiviestintä kehittyy koko ajan, siinä ei voi koskaan olla valmis, vaan pystyy oppimaan uutta, kun viestintävälineet muuttuvat. Eilen mietin, että teen jostain Instagramiin kuvan ja tänään mietin, miten se taipuisi Twitteriin.
Vapaa-aikanakin sisällöntuottaja katsoo mainoksia tarkasti ja miettii, mitä niissä on yhdistetty keskenään.
Ihanuus ja kurjuus on siinä, että työ ei mene kahdeksalta päälle ja neljältä kiinni. Jos käyttää sosiaalista mediaa sekä töissä että vapaalla, voi yhtäkkiä huomata tehneensä töitä vapaa-ajallakin.

Minä olen pro -kampanja alkaa

Ammattiliitto Pro ei ole kasvoton hallintoelin, vaan 120 000 ihmistä, jotka ovat oman alansa ammattilaisia.
– Haluamme tuoda kasvot ja näyttää millaisia prolaiset ovat. Pron tavoitteet ovat samoja kuin prolaisten: kouluttautua, olla hyvä siinä mitä tekee ja pyrkiä huipulle.
Keväällä kampanjassa näkyvät ict- ja finanssisektori, kesän jälkeen teollisuus- ja palvelusektori.
– Kun on pro, voi keskittyä omaan työhönsä, Elli Ravantti valottaa.
Pro voi luottaa siihen, että työsuhteen minimiehdot kuten palkan ja työajan hoitavat Pron asiantuntijat kuten luottamusmiehet, aktiivit ja Pron edunvalvonta siellä taustalla.

Katja Palhus
Kuvat Riitta Supperi

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*