Tripla-työmaa Pasilassa. // Kuva: Markus Sommers, 29.3.2016, Helsinki

Uusi uljas Pasila

Jääkaudella täällä virtasi joki, joka toi hienoa hiekkaa. Tältä paikalta siirrettiin vanha asemarakennus vuonna 1984, ja uusi asema valmistui 1990. Pian sekin puretaan.

Pasilan aseman läpi päivittäin kulkevat työmatkalaiset eivät tiedä, mitä heidän jalkojensa alla tapahtuu. Vuonna 1990 valmistuneen aseman alta louhitaan maata ja sen perustuksia vahvistetaan. Radan yläpuolella olevaa osuutta aletaan purkaa.

Niin helppo tulla, eikä mitään syytä lähteä. Näin YIT hehkuttaa Helsingin ”uudeksi keskustaksi” kutsumaansa Triplaa, joka rakentuu Pasilan ratapihan ja aseman tilalle.

Vastaava mestari Esa Isokääntä vastaa kaivantohankkeesta sekä pysäköintilaitoksen ja kauppakeskuksen rungon rakennustöistä. Kysyttäessä työhön sisältyvistä haasteista, hän nauraa.

– Ei tässä muuta olekaan, kuin haasteita. Esimerkiksi se, että pystytään ankkuroimaan patoseiniä yhtä nopeasti kuin kaivetaan maata pois, hän sanoo.

Alueelta kaivetaan miljoona tonnia maata ja louhitaan 175 000 kuutiota kalliota. Kaivantoa reunustavien patoseinien tarkoitus on pitää kaivanto kuivana ja kestää noin 200 vuotta.

Pääsiäinen ja yöt töissä

Rakennuksilla ollaan tarkkoja rahasta ja aikataulusta. Esa Isokäännän mukaan sijoittajille on erityisen tärkeää, työ valmistuu aikataulussa.

– Pääsiäinen ja yöt on oltu töissä. Yhtä aikaa louhitaan, ankkuroidaan, kaivetaan pois pilaantunutta ja pilaantumatonta maata, puretaan asemarakennusta ja rakennetaan lisäraiteen siltaa.

Pilaantuneen maan kanssa ollaan tarkkoja, koska siitä vapautuvat kaasut voivat olla räjähdysherkkiä. Maata saastutti aikoinaan ratapölkkykyllästämö sekä vuonna 1939 kaatunut venäläinen polttoainejuna.

Maan tärkein matkakeskus

Raideliikenne keskeytyy töiden vuoksi vain lauantain ja sunnuntain välisinä öinä klo 24–5.

– Asema ja rata ovat paalujen ja maan varassa. Kun porasimme paaluja, alkoi ratapenger liikkua, joten se piti stabiloida, Esa Isokääntä sanoo.

Kehärata lentokentälle, läntinen lisäraide, mahdollinen Pisararata ja joskus ehkä metrokin tekevät Triplasta maan tärkeimmän matkakeskuksen. Ratapihakortteleihin ja 8–10 tornitaloon on tulossa kodit noin 5 000:lle ja töitä noin 13 000:lle ihmiselle vuoteen 2040 mennessä.

Tiina Pelkonen
Kuvat Markus Sommers
Katso video Pasilan Tripla linnun silmin

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*